Naša svorka

08.06.2016 11:20

Svorka predstavuje dvoch a viac jedincov žijúcich v skupine na jednom mieste ( teritóriu ), kde sa členovia navzájom rešpektujú, ochraňujú, lovia, žerú a dodržujú určitú hierarchiu.

Naša svorka pozostáva z troch členov, ktorý nám pomáhajú s prevýchovou psíkov, s ktorými to ide ťažšie. Krab je najstarší, je to bývalý útulkáč a je  zároveň aj vodcom svorky.  Ajla je momentálne naša jediná fenka, ktorá nám pomáha s najťažšími prípadmi. Je to perfektná učiteľka a psov vie nenásilne usmerňovať.  Zorko k nám prišiel pred tromi rokmi a zostal u nás celkom nečakane- napriek tomu našiel svoje využitie a pomáha cudzím psom začleniť sa do svorky. Dalším členom, ktorý  síce nie je denne v kontakte so zvyškom svorky, ale je u nás na dožitie je pitbulík Áron. Ten však s prevýchovou nepomáha, nakoľko sa ešte sám má čo učiť.

Krab- vodca svorky

Krab je asi 9ročný kríženec Chodského psa a keď som ho spoznala, ani som netušila, že u mňa zostane natrvalo. Do útulku kde som pracovala prišiel asi ako dvojročný a vyše roka nemal šťastie nájsť si svoj domov. Začiatky s ním neboli vôbec jednoduché, nechcel komunikovať, každý problém riešil agresiou. Prvý mesiac s ním bol kritický, stálo ma to veľa nervov a úsilia. Pracovala som s ním pár mesiacov a z nevychovaného agresora sa stal vyrovnaný usmievavý pes ktorý nemal problém s nikým a ničím. Napriek tomu sa mu však nepodarilo nájsť nový domov- ovčiakoidných psov tam bolo viac ako dosť, mladších, krajších...Po mesiaci práce sme si vybudovali pevné puto, Krab mi začal dôverovať a bol ochotný urobiť pre mňa čokoľvek. Potom už bolo ťažké nájsť mu rodinu- tak som si ho nechala. V Krabovom chlpatom tele sa skrýva veľké srdce, stále sa usmieva na celý svet, no vie ma aj spoľahlivo obrániť- je to jednoducho pes ako má byť. Prežili sme spolu veľa, od rušného života v Bratislave, štúdia v Košiciach kde sme spolu trénovali športovú kynológiu, až po sťahovanie do Levíc. Zážitkov máme neúrekom a život bez jeho chlpatého úsmevu by bol nudný.

 Nakoľko je na Krabovi badať známky staroby, onedlho si už bude užívať zaslúžený psí dôchodok bez zbytočných stresov. Za loptičkou síce stála vládze utekať, no už sem-tam pokrivkáva-  ale k jeho veku to patrí.

Ajla- prvá dáma svorky

Ajla je naša jediná fenka a pozornosť našich troch chalanov si patrične užíva. Je to 6ročná Kanárska doga a aj napriek svojej špecifickej povahe je ohromná učiteľka. Prišla k nám po tom čo jej temperamentnú šteňaciu povahu majiteľka nezvládala. Ajla je pôvodne strážny pes a má v sebe obranárske vlohy, dokonale však rozpozná, kedy ich využiť a kedy nie.  Cím je staršia, tým je z nej väčší flegmatik a leňoch, miluje papať a vyhrievať sa na slnku, zbytočnosti nerieši- načo by aj robila pohyb navyše. So psami pracuje ohromne a v priebehu pár minút dokáže ukázniť aj problematickejšie prípady. Ajla nám pomáha najmä pri resocializácii agresívnych psov a pomáha im začleniť sa do svorky.

Zorko

Pred dvomi rokmi nás kontaktovala naša známa, Andrejka, či by sme sa mohli ísť pozrieť na agresívneho psa do Levického útulku. Tak sme teda išli. Čakalo nás tam vystrašené čierne klbko ktoré sa pri prudkom pohybe pocikalo.  Zorko je asi 5ročný nemecký ovčiak a bol týraný vlastným majiteľom vďaka čomu mal nesmierny strach z chlapov. Zo mňa prvý deň tiež nebol nadšený, no trvalo týždeň kým som si získala jeho plnú dôveru.  Postupne som ho začala socializovať a učiť ho základné povely. Veľmi sa na mňa naviazal , vo svorke našiel svoje využitie, tak zostal u nás a dodnes je to môj ,,cecok,, .  Týranie ho poznačilo na celý život, no v spolupráci s našimi psami sme napravili čo sa dalo- a je z neho poriadny pes. Miluje psiu spoločnosť a na naše prekvapenie nemal nikdy problém s inými zvieratami. Ani s mačkami. Po roku začal štekať a pred chlapmi sa už neschováva. Dnes nám už pomáha so psíkmi ktoré boli na tom podobne ako on. Vo svorke zase rieši konflikty s novými členmi, učí ich komunikovať a ukázňuje ich.  Zorko u nás zostal celkom neplánovane, no dali sme na intuíciu a máme skvelého spoločníka.

 

Áronko

Aj keď sa Áron aktívne nepodiela na prevýchove iných psíkov, je súčasťou našej psej rodiny. Pochádza z cigánskej osady kde bol podľa našich inforácii používaný na psie zápasy a deti si z neho robili živý terč- psíky sa mu po príchode k nám nepáčili, pár nešťastníkov si to od neho v útulku schytalo. Pod našim vedením psy toleruje, s fenkami vychádza bez problémov. Áronko je z môjho pohľadu perfektný pes- k nám a našim priateľom je nežný, submisívny mazel, k ostatným je nekompromisný a v prípade potreby vie zasiahnuť. Veľmi sa mu zapáčili naše kozičky, berie ich ako rovnocenné a rád sa s nimi hrá. 
Áron mal byť u nás pôvodne len na chvíľu, no po tom čo sa nám vrátil z adopcie sme sa rozhodli že zostane natrvalo- pretože psy ako Áronko sú v rukách neskúsených a ľahkovážnych ľudí zbraňou.